-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48102 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در قرآن يا روايات به صراحت آمده كه فروع دين ده تا است؟

فروع دين در مقابل اصول دين، مجموعه اموري است كه كم يا زياد بودن آنها لطمهاي به دين اسلام نميزند.اگر چه عمل نكردن به آنها ـ بدون انكار قلبي ـ باعث فسق ميشود. در مقابل اصول دين، مجموعه باورهايي است كه اساس دين اسلام را تشكيل ميدهد و مسلماني بدون آنها ميسر نيست و انكار هر يك از آنها موجب كفر ميشود.

با اين كه اين دو اصطلاح شهرت بسياري دارند و در تاريخ انديشههاي ديني در اسلام، نقش برجستهاي ايفا كردهاند، اَمّا در قرآن و نيز در احاديث شيعه و اهل سنت چيزي به عنوان تقسيم بندي معارف ديني به صورت اصول و فروع فعلي وجود ندارد. اين امر نشان ميدهد كه اين دو اصطلاح كلامي بوده و آن دو را برخي از متكلمان وضع كردهاند.

ناگفته نماند در احاديث اشارههاي جسته و گريختهاي، داّل بر اين كه اسلام داراي مباني و فروع است ديده ميشود، اَمّا اين اشاره ها با آنچه كه الان معروف است متفاوت است.

براي نمونه، در حديثي از حضرت امام صادقسؤال شد مباني چه چيزهايي است؟ چه اموري است كه همه بايد به آنها معرفت داشته باشند و هيچ كس نبايد در آنها قصور بورزد و هر كس از شناخت آنها كوتاهي كند دينش فاسد ميشود و خدا عملش را نميپذيرد و بر عكس اگر كسي آنها را بشناسد و به آنها عمل كند، دينش به صلاح ميآيد و عملش پذيرفته ميشود؟ امام پاسخ دادند. شهادت به توحيد و نبوت پيامبر، اقرار به آنچه از جانب خدا آمده، زكات و ولايت.( الكافي، كليني (ره)، ج 2، ص 21، دارالكتب الاسلامية. ) حاصل آن كه اگر چه اصول و فروع دين به صورت فعلي در آيات و روايات نيست، اَمّا علماي كلام و برخي از فقها، با جستجو در نصوص آيات و روايات، اصول و فروع دين را به صورت فعلي براي آموزش مردم عرضه كردهاند.( ر.ك: دايرة المعارف بزرگ اسلامي، مدخل اصول دين. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.